Σε όλη τη σημερινή Ευρώπη γεννιούνται
εθνικιστικά κινήματα. Στην Ελλάδα, την Αυστρία, την Ελβετία, τη Γαλλία,
την Ιταλία, τη Φινλανδία, την Ουγγαρία γεννιούνται κινήματα που έχουν ως
πολιτικό τους πρόταγμα την αξία του Έθνους. Το κυρίαρχο ερώτημα είναι
το γιατί; Για ποιο λόγο δημιουργούνται αυτά τα κινήματα που ονομάζονται
μάλιστα και εθνικιστικά; Αλλά και γιατί τώρα; Γιατί σήμερα και όχι πριν
από 30 ή 40 χρόνια όταν η κυριαρχία των αριστερών επαναστατικών μύθων
ήταν αδιαμφισβήτητη στον ευρωπαϊκό χώρο. Η απάντηση πρέπει να αναζητηθεί
στην κατάρρευση του ευρωπαικού συντηρητισμού από την απώλεια του
ηρωικού στοιχείου και την έλευση μιας νέας αντιανθρώπινης ουτοπίας που
λέγεται παγκοσμιοποίηση.
Μήπως όμως δε συνδέεται αποφασιστικά η
κατάρρευση του συντηρητισμού και με τη σημερινή κρίση των δημοσιονομικών
μεγεθών, της αέναης προσαρμογής και της ακούραστης λιτότητος; Ο
σημερινός Ευρωπαίος έχει βυθιστεί στη δίνη μίας κυκλικής αδιέξοδης
πορείας προς το θάνατο η οποία έχει συν τοις άλλοις και τα
χαρακτηριστικά της οικονομικής κατάρρευσης. Μπροστά του έχει το άγνωστο
ενώ ο μεγαλύτερος του φόβος είναι ότι έχει χαθεί η εθνική προστασία
κυρίως διότι οι παραδοσιακές εθνικές ελίτ τον έχουν εγκαταλείψει
μετακομίζοντας σε άλλο άγνωστο ηγεμονικό κέντρο. Βιώνει έτσι τις
ολέθριες συνέπειες του εκφυλισμού της φαύλης ηγεσίας του.
Μία πρώτη συστημική ανάλυση της
πολυεπίπεδης κρίσης περιορίζεται αυστηρά στο πεδίο της οικονομίας. Είναι
όμως υποκριτική και θέλει να αποπροσανατολίσει όπως κάθε
οικονομοκεντρική ανάλυση. Κάνει πως βρίσκει απαντήσεις στα “προφανή
αίτια” του υπερδανεισμού των εθνών κρατών κι έπειτα αναδεικνύει την
εσφαλμένη τάχα επέκταση της παγκόσμιας τραπεζικής πίστης ως αιτία για τη
χρεωκοπία μερίδος ιδιωτικών συμφερόντων της διεθνοποιημένης οικονομίας.
Προς αποφυγήν λοιπόν “συστημικών κινδύνων”, λέει αυτή η ανάλυση,
επιλέγεται ως “μόνη βιώσιμη” η λύση της διασώσεως των ιδιωτών σε βάρος
των κρατικών προυπολογισμών. Έτσι αντί να στραφεί η κριτική εναντίον των
τοκογλύφων πέφτει το ανάθεμα στα Έθνη και τους Λαούς που δεν κατάλαβαν
πώς και γιατί υποδουλώθηκαν.
Μία δεύτερη όμως δυσκολότερη και πιο
γενναία ανάλυση της πολυγωνικής κρίσεως της εποχής μας θα προσπαθούσε να
σκεφθεί έξω από τον κύβο των δεδομένων και θα μπορούσε να αμφισβητήσει
το ίδιο το σύστημα της παγκοσμιοποιήσεως και τις απειλές του για την
ανθρωπότητα. Έτσι θα είχε κάποιος τη δυνατότητα να διαγνώσει τα βαθύτερα
αίτια της ευρωπαϊκής κρίσης και να αντιπροτείνει άλλη διάρθρωση για την
οικονομία, άλλο πλαίσιο για την οικονομική δραστηριότητα διεθνώς. Θα
ρωτούσε ευλόγως τότε ποιος κρύβεται πίσω από τις απρόσωπες αγορές και τί
άμυνες έχει πραγματικά να αντιτάξει το εθνικό κράτος σε μία ενδεχόμενη
κερδοσκοπική επίθεση που θα δεχθεί από αυτές. Διότι οι οικονομικές
επιλογές των εθνών μέσα στην παγκοσμιοποιημένη εποχή είναι εξυπαρχής
προδιαγεγραμμένες.
Η ίδια η έννοια του Έθνους τίθεται υπό
αμφισβήτηση με ενδιάμεση στόχευση την άρση της κρατικής προστασίας και
τελική την εξαθλίωση του παγκόσμιου πληθυσμού. Συν τοις άλλοις η
μετάλλαξη της παραδοσιακής κοινωνίας και της πολιτικής είναι εγγενές
στοιχείο του ενεστώτος οικονομικού συστήματος. Με άλλα λόγια ο τρόπος
που ζούσαμε, αλλά και ο τρόπος που παίρναμε τις αποφάσεις μας άλλαξε και
αυτός δραματικά, μαζί με την οικονομία. Ή ακριβέστερα σύρεται πίσω από
αυτήν. Κάποιοι ίσως πουν ότι η πολιτική προηγείται της οικονομίας. Πόσο
ρεαλιστικό όμως είναι να εκχωρήσεις το χρυσάφι σου, το νόμισμά σου, την
εθνική σου περιουσία σε κάποιον άλλον και να συνεχίσεις να πιστεύεις ότι
είσαι κυρίαρχος επειδή συνεχίζεις να νομοθετείς;
ΠΗΓΗ: ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ.net


